Rozhodol som sa podeliť s vami o moju prerábku auta Dacia Jogger na “camper van”, a teda auto na spanie. Keďže už samotný výrobca ponúka ponúka “camper kit” verziu Dacie Jogger, rozhodol som sa preskúmať verziu “camper kit” od výrobcu: Výhody: je to zaujímavo vymyslené a dajú vám k tomu aj stan. Nevýhody: cena s tým stanom je vraj okolo 1800 eur, hmotnosť tej drevenej postele je asi 50 kg (toto sám neodnesiem a nemám garáž, kde by som ju skladoval), z propagačných videí je vidno, ako je tam málo úložného priestoru, iba 5 cm matrac, a celé je to postavené dosť vysoko pri strope (nad sklopenými zadnými sedadlami), a posteľ sa nedá nakláňať (ak náhodou zaparkujete s autom v miernom kopci/jame, je to problem. Pravdaže, existujú aj kliny pod kolesá pre karavany, ale tie tiež niečo stojá a zaberajú veľa miesta v aute).

A tak som sa rozhodol googliť a špekulovať. Na internete sa popíše kadečo. Vedzte, že auto nemá rovnú podlahu aj že šírka zadného kufra pri podlahe nie je 100cm (v skutočnosti je to o pár cm menej). Napokon som sa vám všetko radšej spísal, nech to tu máte pokope a môžete sa inšpirovať.

Odprezentujem vám teda môj ľahký & lacný variant do 200 eur, ktorý pozostáva:

1 ks Posteľ, 190×90, za 60 eur. Vyberal som aj podľa hmotnosti, aby som ju dokázal jednou rukou odniesť z auta. Pomerne rýchlo som ju poskladal, je skrutkovacia. -> https://www.vidaxl.sk/e/vidaxl-kovovy-ram-postele-cierny-90×190-cm/8720845720803.html

1 ks Matrac, 190×100, za 100 eur. Má aj fajn prenosný obal so zipsom. Pozor, obal slúži dobre na skladovanie. Pri prenášaní matraca sa mi obal začal trhať okolo uší, tak som to obšil. Tento matrac sa dá používať aj ako gauč, na také posedenie vedľa auta. A dá sa odniesť v tej druhej ruke. :) -> https://alinda.sk/prenosny-skladaci-matrac-v-taske-100-190-10-cm

2 ks Alu rúrka 30 x 1000, spolu za 20 eur -> https://www.hornbach.sk/p/rurka-kruhova-alu-prirodna-o30x2-mm-1-m/6449334/

1 ks Alu L profil 50 x 30 x 1000 -> https://www.hornbach.sk/p/l-profil-alu-prirodny-50x30x3-mm-1-m/6449083/

6 ks skrutka metrická DIN912 M5x40

6 ks matka M5

Ďalej odporúčam, dokúpte si ešte:

Sieťky proti hmyzu na okná: – > https://www.ebay.com/itm/385590645690

Deflektory, keď v noci vetráte, aby vám nenapršalo do auta: – > https://www.autovybava.sk/deflektory–dacia-jogger/deflektory-dacia-jogger-2021-4ks–predne-zadne-/

A veľkú plachtu / celtu. Ja mám asi 4x3m. Nejaké tie kolíky, lanká. A dve balenia týchto tyčí: -> https://www.decathlon.sk/p/123628-94983_2-tyce-k-stanovemu-kempingovemu-pristresku.html

A dajte aj gumu na podlahu a potiahnite ju od predných sedadiel až do kufra. Počas kempovania v daždi veľmi oceníte. Aj keď si na túto gumu položite ešte aj pôvodnú vaničku/rohože, tak zistíte, koľko ešte špiny vám peniažková guma zachráni. : -> https://www.vjk.sk/detail-produktu/1395/gumova-podlahovina-s-peniazkovym-dezenom-sirka-1-5-m-hrubka-3-mm-siva/

Tiež si nezabudnite oblepiť prahy dverí nejakou karbónovou fóliou. Len pre istotu, lebo nikdy neviete, ako vaši spoluspáči budú nemotorne nastupovať a od čoho sa odrazia do postele. Ja už som našiel aj tú fóliu doškriabanú a prelepil ju radšej znova :)

Prvý variant – auto má 5 miest na sedenie a posteľ sa dá zbaliť do kufra

Chcel som mať plnohodnotne 5 miest na sedenie, miesto pod posteľou na odkladanie batožiny a miesto nad posteľou prekryť matracom v čiernom obale (aby som nemusel používať tú zaťahovaciu roletu a mohol ju nechať doma). Z vonku sa auto tvári ako normálne auto. :) No a posteľ, v rozloženom stave, sa dá prehodiť cez sklopené zadné sedadlá, nahodiť teleskopické rozšírenie nohy postele a môže sa spať.

Nevýhoda: druhý rad sedadiel je aj po sklopení dosť vysoko nad podlahou, čo spôsobuje, že posteľ bude dosť blízko pri streche. A to môže vytvárať pocit nepríjemný pre klaustrofobika. Tiež pri nastupovaní cez bočné dvere je to skôr pre chudších ľudí. Sedadlá majú (asi 30-50kg, odhadujem, odniesol som v jednej ruke) a zaberajú dosť miesta. Výhoda: môžete prevážať 5 osôb a auto vyzerá ako klasické auto.

Druhý variant – auto má iba 2 miesta na sedenie a posteľ môže byť stále rozložená počas jazdy.

Druhý rad sedadiel zaberá veľa miesta, nosíte zbytočnú hmotnosť. Tak som ho vybral (iba dve skrutky – vidlicový kľúč 16ka, a treba odpojiť dva konektory, ktoré nájdete pri kĺboch sedadiel – asi senzory tlaku/detekcia prítomnost spolujazdcov, aby si zapli pás). Zadný rad sedadiel si radšej stiahnite gurtňou, bude sa vám ľahšie niesť do pivnice. A zrazu máte v aute tak veľa miesta, že si stam môžete rozložiť deku a hrať spoočenské hry počas dažďa. :) Alebo môžete nechať posteľ rozloženú aj s matracom a môžete si hneď pospať, ak na vás príde únava, niekde na pumpe.

Postup výroby pre oba varianty:

Veľkou výhodou postele je, že má duté nohy. Stačí odstrániť plastové záslepky a môžete do nej strčiť Alu trúbku s vonkajším priemerom 30 mm. Ako vidíte na obrázku nižšie, tieto Alu trúbky s dĺžkou 1 meter som rozrezal na: 47 cm, 37 cm, 16 cm kusy. Následnom som do nich navŕtal diery D=5 mm s rozostupom 3 cm. Na 3D tlačiarni som vytlači ukončenie nožičiek a podlepil gumou, aby sa posteľ v aute veľmi nešmýkala a neškriabala farbu. Posteľ viete ukotviť o podlahu pomocou viazacích gúm s háčikmi o podlahu, tam kde sa zacvakáva druhý rad sedadiel. Ďalej si pomocou skrutiek viete nastaviť výšku a náklon postele, ak zastavíte s autom niekde vo svahu alebo s kolesom v jame.

Postel má dĺžku 190 cm. To už ale musíte sklopiť a posunúť predné sedadlá. Tak som z postele odrezal 10 cm, aby som nemusel stoličku šoféra a spolujazdca posúvať a posteľ mohol nechať rozloženú aj počas jazdy. Ten L profil si nareže na dva 23 cm kusy (mám rád prvočísla :) ) , prevŕtajtea priskrutkujete k posteli využijúc original skrutky postele. Pravdaže trochu vyhnete profil do strany alebo vypodložte podložkami medzi profilom a posteľou, aby obe časti postelí do seba zapadli. Aby sa posteľ nerozchádzala stačí oba kusy zviazať viazacou gumou s háčikmi.

Ďalej som priviazal pod posteľ takéto výsuvné drevá (pomocou binderiek), lebo ak majú dvaja spať vedľa seba na chrbte na posteli 90 cm širokej s matracom širokým 100 cm, tak ramená/ ruky budú určite presahovať. Na toto rozšírenie sa dá položiť molitan, alebo také tie super podušky s pamäťovou penou, ktoré boli veľký hit a už ich doma vôbec nepoužívate. Ďalej som pridal ešte takú gumovú čiernu sieť pod druhú časť postele, ktorá slúži na odkladanie deky, dáždnika, obalu na matrac a podobne (kúpil som v Kauflande, za 9 eur).

A na posledných fotografiach už môžete vidieť, ako vyzerá finálne riešenie. Pohodlne môžete vliezť do auta bočnými dverami a nemusíte loziť cez kufor! Výšku postele, či náklon si nastavíte, ako chcete. Kufre s oblečením dávame cez cez bočne dvere pod postel, aby bol rýchly prístup z oboch strán. Bandasky na vodu a jedlo umiestňujeme pod postel, hneď za predné sedadlá (pod sedadlami sú výduchy z klimatizácie, tak sa to trochu aj chladí). No a zvyšní priestor sa dá vyplniť plastovými krabicami, v ktorých sa dobre udržiava poriadok, prehľad a dobre sa vyberajú von. Cez zadný kufor dávam pod posteľ stoličky a stolíky, aby sa zbytočne netrieskalo s kufrom (bohužiaľ som nanašiel fotky). Celé auto je dobré nadstrešiť plachtou, ak očakávate dážď. Ráno sa totižto zobudíte a chcete sa najesť, posedieť pri káve, či niečo pohodlne uvariť. Prístrešok slúži aj ako súšiareň na plavky. Mimochodom, varte čo najďalej od auta, či už ide o bezpečnosť alebo nech vám smrad z varenia nelezie do auta. :)

Ak máte nejaké nápady, pokojne mi ich pošlie na: malylubo zavinac gmail bodka com

kemping camping camper van dacia jogger